2017-06-05
Яскравої літньої пори, коли звідусіль лине дзвінкий пташиний спів, а око милує різнобарв'я трав та квітів , здається, у самому повітрі бринить натхнення. Погодьтеся, споглядаючи цю красу, хочеться її примножувати: образним словом, неповторною мелодією, грайливим рухом. Улітку, коли вся природа ніби запрошує нас до відпочинку, важливо правильно організувати й змістовно наповнити життєдіяльність дітей. Тож з'ясуємо, як зробити перебування дошкільників у дитячому садку цікавим та водночас якнайповніше ознайомити їх із літньою темою.
Нарешті ми дочекалися — і настала ця довгоочікувана пора подорожей та розваг, фантазій і здійснення мрій — дзвінке літо! Воно кличе нас до запашних трав і яскравих метеликів, запрошує швидше ставати на ролики й сідати на велосипеди, бігати босоніж по теплих калюжах і з м'ячем по футбольному полю.
Для дітей літо — безтурботна пора позитивних емоцій та приємного відпочинку. А для педагогів — це гарячий час тривог і турбот. Цієї пори перед нами щоразу постають запитання: як перетворити знайомі дошкільникам ділянки дошкільного навчального закладу в незвичайний світ та створити сприятливі умови для повноцінного відпочинку кожної дитини?
Аби зробити перебування дошкільників у дитячому садку влітку цікавим і невимушеним, педагогічний колектив має щоденно урізноманітнювати їхню життєдіяльність, організовуючи, зокрема, творчі майстерні, реалізовуючи проекти, залучаючи дітей до дослідницької та трудової діяльності, а також влаштовуючи для них сюрпризні моменти та розваги, що створюють радісний, піднесений настрій. Водночас влітку слід збільшити час перебування дітей на свіжому повітрі й неодмінно здійснювати фізкультурно-оздоровчі заходи.
Педагоги дошкільного закладу влітку організовують роботу в таких аспектах: я знаю, я радію, я пізнаю.
Літо відкриває широкі можливості для формування реалістичних уявлень дітей про природу, виховання в них допитливості, уміння спостерігати, логічно мислити. Значно урізноманітнюються в літніх умовах такі звичні, на перший погляд, форми роботи з дітьми, як праця і спостереження в природі, ознайомлення з довкіллям тощо. Тож використовуємо сприятливі погодні умови для організації цікавих екскурсій і прогулянок, аби показати дошкільникам те, чого вони не зможуть побачити в інші пори року, наприклад, сезонну сільськогосподарську працю дорослих тощо.
Завдяки особливостям літнього періоду формують уявлення дітей про залежність сезонних змін у природі від обертання Землі навколо Сонця. Навчають дошкільників визначати характерні зміни, що відбуваються влітку з погодою, у рослинному та тваринному світі, а також помічати особливості організації сільськогосподарської праці. Таким чином підводять дітей до висновку, що всі живі істоти змінюють свою поведінку залежно від погодних умов, а за поведінкою комах або тварин можна ще й прогнозувати зміни в природі.
Ефективним способом закріпити отримані знання є створення інтелектуальної карти. Під час такої форми роботи з дошкільниками педагоги звертають їхню увагу на такі аспекти літньої теми:
- квіти, що розцвітають у літні місяці;
- дарунки літа — ягоди, фрукти та овочі (Який місяць що дарує? Чи можливі вони без праці дорослих?);
- літні розваги та подорожі;
- свята — релігійні (Івана Купала, Трійця) та державні (День Незалежності, День Конституції).
У межах літньої теми змінюються й джерела інформації. Якщо під час проживання інших тем ми зазвичай звертаємося до енциклопедичної літератури, то влітку маємо змогу отримувати інформацію безпосередньо під час взаємодії з реальними об'єктами навколишнього світу.
Особливу увагу дошкільників педагоги звертають на милування природою. Свіже й тепле повітря, зелень навкруги — усе це сприяє вихованню в дітей любові й дбайливого ставлення до природи, інтересу до її явищ і об'єктів. Тож відкриваємо з дітьми світ живої природи: спостерігаємо за життям мурашника, польотом бабки, слухаємо спів птахів, пробуємо розгледіти в густій кроні дерева пташине гніздо.
Під час спостережень у природі вихователі активно використовують емоційно забарвлену лексику, образні вислови та стійкі словосполучення, застосовують елементи емпатії (наприклад, «Я — краплинка», «Я веселий — сумний дощик»).
Розглядаючи літні пейзажі, педагоги організовують з дітьми хвилинки милування, а відтак — обговорення у вигляді «відкритого мікрофона» або обміну думками на тему «За що ми любимо літо?».
Формуванню образного мислення дошкільників сприяють лексичні вправи на добір асоціацій до слова «сонечко» («краплинка», «промінчик», «травичка» тощо) та обговорення літнього настрою. Під час такого обговорення педагоги використовують піктограми, символізацію, психологічні етюди.
Основний напрям ДНЗ у роботі з дітьми влітку — це набуття ними досвіду пізнання, пізнавального спілкування, взаємодії та унаочнення результатів у різних видах дитячої творчості. Дітей цікавлять, зокрема, такі запитання:
- Де ночує сонечко?
- Звідки взялося найперше насіння?
- Куди зникає калюжа?
- Чому люди, які не працюють, не перетворюються в мавп?
- Як сплять мурашки?
- Як бджоли знаходять дорогу додому?
А відповіді на ці та інші запитання вони отримують під час активної взаємодії з довкіллям.
У літній період вихователі організовують ігри дітей із піском, що є ефективним способом розвитку уяви дошкільників та засобом корекційного впливу. Адже, граючись із піском, дошкільник почувається господарем свого маленького світу, режисером вистави, що розігрується в пісочниці.
Для ігор із піском педагоги пропонують дітям різні дрібні фігурки, іграшки тощо, а відтак організовують такі тематичні ігри: «Дно моря», «Зоопарк», «Бабусине подвір'я влітку», «Джунглі», «Пляж», «Наш майданчик», «Будівельний майданчик», «Грядка влітку», «Квітуча долина».
Діти активно включаються в пізнання закономірностей у навколишньому світі під час прогулянок , дослідів із природними матеріалами, трудової діяльності на ділянці.
Педагоги ДНЗ формують в дошкільників цілісну картину світу за допомогою дослідів: «Ми, крапельки води, постійно подорожуємо», «Я — сонячний промінчик. Я несу енергію Землі — світло й тепло.», «Я — повітряна кулька. Я вмію літати, а роблю це завдяки повітрю, яке всередині мене та навколо. Воно для всіх найважливіше. Хочеш познайомитися з ним? Тож полетімо разом».
Занурити дітей у світ досліджень та відкриттів з метою вивчення із дошкільниками закономірностей природних явищ дають змогу цікаві книги, кольорові олівці, фарби та крейда. Малювання чудово розвиває уяву та фантазію, а використання яскравих фарб і нетрадиційних технік малювання та дизайн-діяльності сприяє розвитку творчого потенціалу дошкільників.
Під час літнього періоду дитячий садок стає для дітей місцем нових вражень, ігор, загадок, друзів. Щодня ми бачимо сяйливі очі дітей, а в них — запитання «А що ж буде сьогодні?». Наше завдання — запалювати нові зірки й зірочки успішності в серцях дітей. Адже разом із ними ми відкриваємо нові можливості та прагнемо цікаво й весело прожити це маленьке життя — літо!